حوزه های کاری مختلفی از ابزارهای فتوشاپ استفاده میکنند تا کارهای گرافیکی خود را به انجام برسانند. بعضی از حرفه های تخصصی تر در کنار فتوشاپ از نرم افزارهای دیگر کمپانی ادوبی نیز کمک می گیرند. مانند ادوبی لایت روم یا ادوبی ایلاستریتور. اما میتوان گفت رایج ترین انواع کاربرد فتوشاپ در بازار کار مربوط به مشاغل زیر میشوند:
گرافیک دیزاین
شغل های رشته گرافیک به طور خاص به خلق آثار دیجیتالی می پردازند. از فتوشاپ میتوان برای ساخت طرح های گرافیکی برای چاپ یا استفاده در محصولات دیجیتالی مانند اپلیکیشن های موبایل استفاده کرد. طراحان گرافیک از بسیاری از ابزارهای فتوشاپ استفاده میکنند تا بتوانند تصاویری دو بعدی و همینطور سه بعدی برای ارائه یک مفهوم خلق کنند.
شما بعد از مطالعه درباره رشته گرافیک و آشنایی مقدماتی با مفاهیم پایه ای آن، میتوانید از یادگیری نرم افزار فتوشاپ و شروع فعالیت رسمی خود به عنوان یک طراح گرافیک لذت ببرید. برای این منظور دوره آموزش فتوشاپ از مقدماتی تا پیشرفته گزینه بسیار مناسبی است. چرا که هم به شما یاد میدهد چگونه از ابزارها استفاده کنید هم نکات و ترفندهایی را آموزش میدهد که به شما کمک میکنند تا بتوانید پروژه های کاری بگیرید و انجام دهید
ادیت تصاویر و عکاسی
یک کاربرد فتوشاپ در بازار کار ادیت تصاویر است. اگر صفحه آگهی های استخدام مربوط به فتوشاپ را باز کنید حتماً با تعدادی آگهی کار در آتلیه عکاسی یا مجموعه های هنری مواجه خواهید شد که به افرادی مسلط به فتوشاپ را نیاز دارند. یکی دیگر از نرم افزارهای مورد نیاز در چنین فضاهایی لایت روم است. از نرم افزار لایت روم به طور خاص عکاسان بسیار استفاده میکنند. توضیحات کامل درباره این نرم افزار و دوره آموزشی آن را با کلیک روی تصویر زیر ببینید
در واقع در هرکاری که با عکاسی سر و کار داشته باشد رد پایی از استفاده فتوشاپ را خواهید دید. حتی اگر قرار نباشد ویرایش خاصی روی تصویر شما صورت گیرد، باز هم چند ادیت کلی با فتوشاپ یا لایت روم انجام میشود تا تصویر بهبود پیدا کند. همه چیز اعم از نور، رنگ، کنتراست و سایر ویژگی های تصاویر با استفاده از این نرم افزارها قابل تغییر هستند.
اما حوزه های شغلی که میتوانند از فتوشاپ استفاده کنند صرفاً به این دو دسته محدود نمی شوند. بلکه کاربرد فتوشاپ در بازار کار بسیار گسترده است. در ادامه لیست کاملی از مشاغل را باهم خواهیم دید.
حتما ببینید: آموزش تبدیل عکس به سیاه قلم در فتوشاپ (+فیلم رایگان)
شغل هایی که به فتوشاپ نیاز دارند
طراح تجربه کاربری
طراح تجربه کاربری طراحی های اینترکتیوی ایجاد میکند که میتواند استفاده از یک محصول دیجیتالی را آسان کند. طراحان UX باید دانش اولیه از فتوشاپ داشته باشند چرا که بعضی از کارهای روتین آنها با فتوشاپ خواهد بود. اما به طور خاص نرم افزاری مانند فیگما یا ادوبی ایکس دی مورد استفاده آنهاست.
کپی رایتر تبلیغاتی
کپی رایترهای تبلیغاتی افرادی هستند که برای پلتفرم های دیجیتالی متون فروش و تبلیغات را می نویسند. اما کاربرد فتوشاپ در بازار کار تبلیغات چیست؟ این افراد باید بتوانند برای ساخت یک تبلیغ خوب با فتوشاپ کار کنند. آنها باید بتوانند تصاویر را ادیت کنند و در ساده ترین حالت یک تراکت برای مشتری خود بسازند.
مدیر خلاقیت
یکی از مشاغل جدید در بازار کار ایران، مدیر خلاقیت است. این افراد باید ایده ها را مدیریت کنند و تبلیغات را اجرایی نمایند. به همین خاطر نیاز به دانش متوسطی از فتوشاپ دارند. خصوصاً ترکیب تصویر. چرا که این هنر به شما این امکان را میدهد تا بتوانید ایده های خلاقانه خود را تصویر کنید. اگر با مفهوم ترکیب تصاویر یا فتومونتاژ آشنا نیستید، روی تصویر زیر کلیک کنید.
معمار طراحی
معماران طراحی نقش مشاوره ای دارند برای طراحی؛ خصوصاً در زمینه مواردی که نیاز است تا یک پروژه انجام شود یا طراحی نسخه اولیه و پروتوتایپ. به همین خاطر هم از فتوشاپ استفاده میکنند تا بتوانند طرح مورد نظر خود را ایجاد کنند. دانش نسبتاً پیشرفته ای از فتوشاپ برای این شغل نیاز است.
توسعه دهنده وب
یک توسعه دهنده وب کارش طراحی و مدیریت وب سایتها و اپلیکیشن هایی است که از زبان هایی مانند جاوااسکریپت، سی، جاوا و غیره استفاده میکنند. بخشی از وظایف آنها در این شغل استفاده از فتوشاپ برای ساخت صفحات ریسپانسیو است.
حتما ببینید: آموزش تبدیل عکس به نقاشی دیجیتال در فتوشاپ (+فیلم رایگان)
مدیر تبلیغات
این موقعیت شغلی مختص کسانی است که میخواهند تمام فرایندهای تبلیغاتی یک سازمان را مدیریت کنند. این افراد با تیم مارکتینگ کار میکنند تا کمپین های فروش محصولات شرکت را راه اندازی نمایند. به خاطر این شرح وظایف، یک مدیر تبلیغات باید بتوانند با فتوشاپ کار کند تا تصویر درستی از آنچه قرار است در کمپین تبلیغاتی آنها دیده شود، ارائه کند.
انیماتور
انیماتورها تصاویر متحرکی روی پلتفرم های دیجیتالی تولید میکنند. آنها مجموعه ای از تصاویر را به صورت دنباله دار نمایش میدهند تا این توهم ایجاد شود که این تصاویر متحرک هستند. انیماتورها از فتوشاپ برای دستکاری تصاویر (Photomanipulation) و همینطور ادیت عکس ها استفاده میکنند.
مدیر کمپین
مدیران کمپین از مهارت های ارتباطی و حل مساله خود برای ساخت کمپین هایی استفاده میکنند که بازار هدف را تحت تاثیر قرار دهد. آنها بایستی در کار با فتوشاپ حرفه ای باشند و بتوانند طراحی هر نوع گرافیک اطلاعاتی را انجام دهند. ساخت تراکت، طراحی ایمیل و اسناد چاپی تبلیغاتی از جمله کارهای آنهاست.
استاد هنر
یک کاربرد فتوشاپ در بازار کار آموزش آن است. شما به عنوان یک استاد یا مدرس هنری باید بتوانید از فتوشاپ استفاده کنید تا به زبان گرافیکی با دانشجویان خود ارتباط برقرار نمایید. مهارت های نقاشی دیجیتال برای چنین موقعیت شغلی بسیار مهم است. اگر تجربه کار با قلم نوری و نقاشی دیجیتال را ندارید، پیشنهاد می کنیم روی لینک زیر کلیک کرده و این دوره را بگذرانید.
طراح وب
تفاوت طراح وب و توسعه دهنده وب در شرح وظایف آنهاست. یک طراح وب لزوماً وب سایت را به صورت تکنیکال ایجاد نمی کند. بلکه ممکن است با استفاده از زبان هایی همچون CSS شکل ظاهری و ریسپانسیو بودن صفحات را بسازد. برای گرفتن تایید ظاهر سایتی که قصد اجرای کامل آن را دارید میتوانید از فتوشاپ کمک بگیرید.
دیجیتال مارکتر
بازاریابان دیجیتالی از دانش خود برای تبلیغات فروش محصولات در پلتفرم های دیجیتالی کمک می گیرند. اگر میخواهید یک دیجیتال مارکتر موفق باشید باید اهمیت زیبایی بصری یک محصول یا خدمت را بدانید و در راستای تحقق اهداف خود با ویژگی های فتوشاپ کار کنید و تصاویری جذاب ایجاد نمایید.