مطالب عمومی سری اول

پدیده عجیب در بورس ایران: کادو گرفتن انبوه از مجامع بورسی!

بورس ایران در سالای گذشته با فراز و نشیبای زیادی همراه بوده.
صعود شاخص کل از کانال ۶۰ هزار واحدی به ۱۱۰ هزار واحدی و سودهای خیلی شیرینی که خیلی از سهامداران خرد و کلان حقیقی و حقوقی گرفتن در مقابل افت قابل توجه سهامی که به اصطلاح بورس بازه ها، گاو شیرده بودن و هستن دلیل شده تا تعداد مشتاقان بازار سرمایه روند صعودی داشته و بیشتر از ۹ میلیون نفر از هموطنان کد بورس از ۱۰۷ کارگزاری ۳۱ استان کشور دریافت کنن.

بورس، بر خلاف تصور عمومی، خیلی ترسناک نیس و ورود به اون، به اطلاعات عجیب و سرمایه چندانی نیاز نداره. بازار بورس واسه جذب نقدینگی واحدهای تولیدی و خدماتی و گسترش عدالت و شفافیت مالی در بستر اقتصاد مقاومتی مثلا پشتیبانی از کالای ایرونی، اهمیت بیشتری از بازارهای موازی مثل ارز و سکه و طلا و زمین و خودرو داشته و اقتصاد ایران واسه رونق، چاره ای جز پشتیبانی از بازار بورس نداره.

همونطور که قبلا در سرویس دانستنیای ما عنوان شد، واسه ورود به بازار سرمایه، باید حوصله داشت. حوصله از پول و اطلاعات بعضی وقتا مهم تره. اگه حوصله دارین، به شما شادباش میگیم! با شناسنامه و کارت ملی به یه کارگزاری مراجعه کرده و فرمای مربوط به دریافت کد بورس رایگان رو تکمیل کنین. ۲۴ ساعت بعد کد بورس شما صادر می شه و امکان خرید و فروش صدها شرکت در ده ها گروه صنعتی رو در سایت بورس: tsetmc.com از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه از راه سیستم معاملات آنلاین کامل دارین. ورود به این سیستم هم با کد کاربری و رمز عبوریه که کارگزاری مورد نظر شما بهتون میده.

خوب! اینا پدیده و اتفاق عجیب در بازار بورس ایرانه؟ خیر! اتفاقی که میخوایم شما رو با اون آشنا کنیم، در بازار بورس اتفاق نمی افته. هر چند در سالهای گذشته، خرید کلی سهام عرضه اولیه تخصیصی به کدهای بورس جور واجور و فروش اون پس از چند روز با ۱۰ تا ۲۰ درصد سود خالص، میلیاردها تومن سود رو نصیب عاشقان سهام عرضه اولیه از زقیام تا پارس کرده، اما یه پدیده باحال در خارج از بورس هم قابل تامله.

کادوهای انبوه از مجامع بورسی

شما با داشتن کد بورس و خرید حتی ۱ عدد سهم از شرکتای بورسی، قانونا اجازه دارین در مجامع عمومی و عادی یا فوق العاده شرکتای بورسی که بعضی وقتا واسه بررسی صورتهای مالی و تصمیم گیریای مدیریتی برگزار می شه، شرکت کنین. یعنی اگه از یه شرکت بورسی مثل شرکت صنایع دریایی ایران (خصدرا) که بیشتر از ۲۲ هزار سهامدار داره و ۱.۵  میلیارد سهم (تا مرداد ماه ۹۷)، فقط ۱ سهم بخرین، می تونین در مجامع این غول تجهیزاتی ایران شرکت کنین و در رای گیری و تصمیم گیریا حتی با داشتن ۱ رای، حضور داشته باشین.

این وضعیت واسه همه شرکتای فعال در بازار بورس  و فرابورس ایران هم صادقه و شما با داشتن حتی ۱ سهم از شرکتای بورسی، اجازه حضور و شرکت در مجامع رو قانونا دارین. خیلی از شرکتای بورسی در مجامع، واسه تقدیر از شرکت کنندگان در مجامع و پذیرایی شایسته از اونا و تعامل خوب با جامعه سهامداران و مشتریان، کادوهایی در نظر می گیرن تا به شرکت کنندگان در مجامع بدن.

آدمایی که سرپرستی قانونی کودکان یا بزرگسالان رو داشته یا فرزندان اونا زیر ۱۸ سال هستن، میتونن به نام اونا کد بورس گرفته و نسبت به خرید سهام شرکتا دست به کار شن. پس از خرید سهام (حتی به اندازه ۱ سهم)، میتونن از طرف اونا با ارائه کارت ملی اونا در مجامع شرکت کنن. شرکت در مجامع بورسی که بیشتر تو تهران و در تالارهای پذیرایی و سالنای کنفرانس و هتلای باشکوه شمال و مرکز تهران برگزار می شه، مساویه با پذیرایی و دریافت کادو به ازای هر کد بورسی شرکت کننده!

نوشته دیگر :   آبشاری که از خود نمک می‌ریزد نفرین‌شده‌ بُزهاست!

تصور کنین که شما ۱ سهم از یه شرکت بورسی به قیمت ۱۵۰۰ ریال خریدین و با کارت ملی خود و کارت ملی بقیه که قانونا، وکیل اونا هستین، در مجمع فلان شرکت بورسی شرکت میکنین. به ازای هر کد بورس و کارت ملی که ارائه کنین، پکیجای تبلیغاتی و پذیرایی به شما اعطا می شه.
مثلا یکی از شرکتای بورسی در تیرماه امسال که فصل مجامع خیلی از شرکتای بورس ایرانه، به هر کد بورس سهامدار، یه بسته نفیس لوازم آشپزخانه داد. یا یه شرکت بیمه ای، هارد اکسترنال هدیه داد یا یه شرکت غذایی، پکیجای بزرگ اجناس لبنی جور واجور رو هدیه کرد.
از  پاور بانک و فلش گرفته تا اجناس غذایی و خوراکی و پوشیدنی، به وسیله شرکتای بورسی به شرکت کنندگان قانونی در مجمع اعطا می شه.

حالا شما توجه کنین که ۱ سهم ۱۵۰۰ ریالی گرفتین و قانونا می تونین از طرف فرزندان و آدمایی که وکیل اونا هستین در مجمع فلان شرکت حضور یابید. اگه ۱۰ بسته هدیه دریافت کنین، بین نیم میلیون تا ۱ میلیون تومن ارزش هدایاییه که گرفتین. آنهم با ۱۵ هزار ریال (هزار و پانصد تومن ناقابل!). بله! به همین راحتی. حالا شما حساب کنین اگه در فصل مجامع از اردیبهشت تا شهریور هر سال، در ۳۰ مجمع بورسی شرکت کنین (یعنی به اندازه ۱۵ هزار ریال واسه ۱۰ نفر سهم ۱۵۰۰ ریالی بخرین)، چقدر می تونین در جشنواره جذاب و هیجان انگیز دریافت هدایای مجامع شرکتای بورسی حضور پیدا کنین و درآمد به دست بیارین؟

جواب به سوالات عادی

در همین چند هفته گذشته که مجامع بورسی در هتلای باشکوه تهران برگزار میشد، تماشاگر حضور هموطنانی از استانای جور واجور کشور با تنها ۱ سهم واسه شکار هدایای بورسی واسه خود و دور و بریا بودیم که به پدیده غالب و عادی در مجامع (اما پدیده نامعلوم واسه همه مردم) تبدیل شده.

شاید با شنیدن این تجربه ها، سوالاتی تو ذهن شما ایجاد شده باشه که در زیر به مواردی جواب می دیم:

  • هر فرد با داشتن یه کد بورس و کارت ملی میتونه در مجامع شرکتای بورسی شرکت کنه.
  • اطلاعات جا و زمان برگزاری مجامع شرکتای بورسی رو می تونین در codal.ir ببینین.
  • شرکت در مجامع بورسی فقط واسه افرادیه که قبل از مجمع، دست کم ۱ سهم شرکت رو خریداری کرده باشن.
  • اگه شما از شرکتی، هزاران سهم داشته باشین و قبل از مجمع، تنها ۱ سهم رو نگهدارین، اجازه حضور در مجمع رو دارین.
  • دست کم خرید سهام یه شرکت در بورس، ۱ میلیون ریاله. اما شما می تونین همه سهام خریداری شده رو فروخته و ۱ سهم رو واسه حضور در مجمع نگهداری کنین.
  • شما می تونین پس از برگزاری مجمع و باز شدن نماد معاملاتی شرکت بورسی، نسبت به فروش همون ۱ سهم هم دست به کار شین.
  • شرکت در مجامع بورسی، نیاز به دریافت برگه سهم از کارگزاری نیس و  داشتن کارت ملی کافیه.

اگه شمام تجاربی از خرید و فروش سهام و شرکت در مجامع بورسی دارین با سرویس دانستنیای ما به اشتراک بذارین.