مطالب عمومی سری اول

گالری گردی: از «لوتی های منهتن» تا «افسانه های بعد پنجم»

سرویس گالری گردی ما ظرف چند ماه گذشته به معرفی صدا برنامه جور واجور فرهنگی و هنری در نگارخانهای پایتخت پرداخته و بعضی از اونا هم چون: نمایشگاه «آغا محمد خان»، نمایشگاه «تصاویر هوایی ایران» و نمایشگاه عکس « ۶۰ راه حل» رو به طور اختصاصی پوشش خبری داده.

این روش، هم جهت با ماموریتای اطلاع رسانی سرویس فرهنگ و هنر ما تشویق هموطنان تهرانی به گالری گردی پاییزی ادامه پیدا می کنه.

همونجوریکه قبلا اشاره کردیم، گالری گردی و موزه گردی، بخشی از ظرفیتای  مهم گردشگری شهری هستش که واسه رونق صنعت گردشگری و تفریحی اون طرف پاساژ نوردی  و کافی شاپ گردیای عادی این روزا، باید به اون توجه شه.
در طول هفته، ده ها برنامه باحال هنری در میدونای جور واجور عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی، خطاطی و امثالهم تو تهران و مراکز استانا برگزار می شه که محفل خوبی واسه آشنایی با نتیجه های هنری هنرمندان ایرانیست.

واسه آگاهی مخاطبان گالری گرد ما، در بسته گالری گردی این هفته، شما رو با ۱۱ برنامه گالریای تهران آشنا می کنیم تا آخر هفته های پاییز هزار رنگ رو با گشتی در نگارخانها و آشنایی با هنرمندان جوون و پیکسوت پایتخت صرف کنین.

یادتون نره که تصاویر خود رو از این نمایشگاه ها و دیگه نگارخانهای ایران، از راه کانالای ارتباطی ما در شبکه های اجتماعی، بفرستین.

خبر اول رو به نگارخانهای خونه هنرمندان ایران اختصاص دادیم. جایی که هر هفته، میزبان نمایش ده ها اثر از هنرمندان ایرونی در میدونای جور واجور عکاسی، نقاشی، خطاطی و مجسمه سازی بوده و روزای آخر مهر هم،‌ با برنامه های متنوعی در انتظار بازدید هنردوستان گالری گرد پایتخت در خیابون ایرانشهره.

اگه به ایرانشهر رفتید، کمی اون طرف تر، هنری ترین خیابون تهران و پایتخت صنایع دستی ایران (خیابون نجات الهی) رو هم یادتون نره.

گشتی در نگارخانهای خونه هنرمندان

خونه هنرمندان تهران، با ۸ نگارخانه خود، هر هفته میزبان نمایش آثار طیفای مختلفی از هنرمندان ایرانیست که تلاش می کنن در یکی از پایتختای هنر تهران، آثار خود رو در برابر دید علاقمندان گالری گرد بذارن. خونه هنرمندان تهران، علاوه بر نگارخانهای خود،‌ سالنایی واسه برگزاری فیلم و نشستای نقد تئاتر و کتاب هم داره که بد نیس یکی از آخر هفته های خود رو به آشنایی با این مرکز هنری فعال پایتخت اختصاص بدین.

یکی از نگارخانهای این مجموعه، مربوط به نمایش آثار امین هنامی، هنرمند جوون لرستانی بوده که نتیجه های تازه خود رو در نمایشگاهی با عنوان «این راز سر به مهر» از ۲۵ مهر ماه لغایت ۵ آبان ماه سال جاری در برابر دید عاشقان نقاشی خط قرار داده.

آثار این هنرمند، بسیار جذاب در واقع ترکیبی از نقاشی و خطاطی نستعلیقه که می تونه نظر عاشقان این دو هنر جذاب رو به خود جلب کنه.
این آثار که در گزارشایی دربارش صحبت می کنیم، در ابعاد بزرگ ساخته شده و بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومن قیمت گذاری شده.

هنرمند خوش نویس کشورمون، ۲۰ تابلو که به صورت برجسته طراحی شده رو در سالن استاد ممیز خونه هنرمندان به نمایش گذاشته و تلاش می کنه تا مخاطبان رو با هنر برجسته نگاری ترکیبی آشنا کنه.
۲۴ مهر ماه، افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال شخصیتای سیاسی و هنری کشور قرار گرفت.

آقای هنامی، درجه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران رو در کارنامه داره.

نگارخانه تابستون خونه هنرمندان ایران هم تازگیا نمایشگاه عکس میدون آزادگان شمالی که یکی از مناطق نفت خیز جنوب کشوره رو در برابر دید علاقمندان عکاسی صنعتی قرار داده. در این نمایشگاه، مراحل ساخت، طراحی و نصب و راه اندازی این میدون بزرگ انرژی ایران با عکسای بزرگ و با کیفیت، به تصویر کشیده شد که می تونه مورد استفاده فعالان نفت و گاز و پتروشیمی قرار بگیره.

یکی دیگه از برنامه هایی که این روزا در خونه هنرمندان ایران برپاست و بزودی گزارش اختصاصی ما رو از این اتفاق مشاهده می کنین، نمایشگاه آثار هنرمندان خود آموخته ایرانه که با عنوان «در وسعت خیال» در نگارخانهای استاد میر میران و پاییز این مجموعه در برابر دید عاشقان هنر نقاشی و مجسمه سازی قرار داره.

در این نمایشگاه، نقاشیایی رو مشاهده می کنین که اولین تلاشای نوجوانان و جوانان خوش ذوق کشورمون هستش و بوم نقاشی رو با خلاقیتای ذهنی و هنری خود، آراسته کردن و البته بیشتر آثار هم واسه فروش عرضه شدن و قیمتای متفاوتی هم دارن.

برگزاری اینجور نمایشگاهی می تونه، در تشویق قشر جوون ایرونی به انجام فعالیتای هنری اثر داشته باشه. استقبال خونواده ها از این نمایشگاه در چند روز گذشته، خیلی مهم بود.

اگه به تماشای گالریای خونه هنرمندان ایران رفتید، دو تئاتر هم در این مجموعه تا ۱۵ آبان هر شب ساعت ۲۱ برگزار می شه که تماشای اونم خالی از لطف نیس و در تصویر بالا اطلاعات اونو مشاهده می کنین.

خونه هنرمندان در نشانی  تهران، خیابون طالقانی، خیابون موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر قرار داره و در این نشانی در دسترس میشه.

از نگارخانه Ag چه خبر؟

نگارخانه آ ژ که تازگیا به جمع گالری گردیای ما اضافه شده، این روزا میزبان نمایش عکسای پیمان هوشمند زاده، عکاس جوون تهرانیه که تعدادی از شکارای جدید خود رو در این گالری در برابر دید عاشقان عکاسی قرار میده.

این نمایشگاه با عنوان «آتیش داری»، تا ۲۶ آبان سال جاری برگزار می شه.
این عکاس جوون، عکاسی رو از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران فرا گرفته و داستانای کوتاه هم در کارنامه هنری خود داره.
می تونیم بگیم که آقای هوشمند زاده، تا کنون در گالریای بسیاری تو تهران، نیویورک، پاریس، لندن و اتریش شرکت داشت.

این نگارخانه در نشانی خیابون ولیعصر، خیابون رعفرانیه، خیابون مقدس اردبیلی، خیابون پسیان شماره ۳ قرار داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال اون به این نشانی مراجعه کنین.

نگارخانه علیه ها با مجموعه آثار برگزیده سالای ۹۴ و ۹۵

نگارخانه علیه ها از ۲۴ مهر ماه تا ۵ آبان، میزبان نمایشگاه مجموعه آثار برگزیده هنرمندانیه که در این گالری، آثار خود رو در سالای ۹۴ و ۹۵ در برابر دید قرار داده بودن. آثار هنرمندانی که در این نگارخانه، نتیجه کارای هنریشان رو مشاهده می کنین عبارتند از : محمد رضا عمو زاد، نسرین برکت، حامده مشیتی، پگاه لاری، حبیب تقی پور، لیلا چوپان، آرش پور آزمایش، الناز قائمی، نیما آذرگان، رخشید فنایی و علیرضا صادقی.

نگارخانه علیه ها در خیابون شریعتی، نرسیده به میدون قدس، کوی ماهرو زاده، کوی رمضانیان، اول کوی احمدی مقدم شماره ۳۱ قرار داره و در این نشانی هم در دسترس وبگردای عزیزه.

«لوتیای منهتن» به نگارخانه ارته اومد

گالری ارته تهران این روزا میزبان نمایش عکسای علی رنجبران بوده که با نام لوتیای منهتن، در برابر دید علاقمندان به هنر عکاسی قرار گرفته و ۱۰ عکس ۱۰۰ در ۷۰ رنگی رو به نمایش گذاشته.
در بیانیه ای که این هنرمندان جوون درباره نمایشگاهش منتشر کرده اومده:

«مدرنیسم تحفۀ ازآب‌گذشتۀ میسیونرهای شرکت هند شرقی در اواخر قاجار و علم‌آموختگان برگشته از فرنگِ دوران پهلوی اول بود. تحفه‌ای که همیشه فرنگی موند و هیچ‌گاه ایرونی نشد.
چون که ما به‌ جای مدرن شدن در واقع تنها مدرن شده شده‌ایم. یه سوءتفاهم بزرگ؛ که در تغییر شکل شهر و شهروند در بین زمان خودنمایی می‌کنه».

نوشته دیگر :   لیست قیمت روز اتصالات گالوانیزه دنده ای چینی توپی برزیلی

در بخش دیگری از این متن اومده:« خونه ‌باغ‌ ایرونی رو با معماری فرنگی بدون فکر تاخت زده‌ایم، انبوه‌سازی و تکرار مریضی‌بار نقش‌ مایه ‌های بتنی و آهنی رو به‌جای اون نشانده ‌ایم و هر روز الگوای ناشناس با چشم‌اندازای این سرزمین رو به نظاره نشسته ‌ایم… نمونه ‌ای از این جریان افراطی رو می‌توان در غرب تهران و آسمون ‌خراش‌های نوظهورش دید؛ یه رونوشت مخالف از جریانی که یه قرن قبل از محله منهتن در نیویورک و آسمون‌خراش‌های بلندش شروع شد».

گالری «آرته» به نشانی تهران، شیراز جنوبی، پایین‌تر از پل همت، بلوار علی‌خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، پلاک ۳ گشایش می‌یابد و تا ۲ آبان‌ماه همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان میشه.

«گذار» به گالری ایوون اومد

گذار، عنوان نمایشگاه مجسمه سازی سهیل بسطامیه که تا اول آبان سال جاری، نتیجه های خود رو در این نگارخانه پایتخت در برابر دید عاشقان مجسمه سازی قرار میده. این هنرمند جوون درباره گذار نوشت:

راه، از بین ظلمت تنیده بیراهها بر تنش،

آواز روشنی داره که بند از بند جون تشنه ام بگسلاند

اون وقت، ققنوس نغمه ساز آوای گم شده درونم باشم

گالری ایوون رو در خیابون الهیه، خیابون مهدیه، خیابون جبهه، کوی لسانی، بن بست حمید و در این نشانی دنبال کنین.

نگارخانه سیحون با باغ سنگی اومد

نگارخانه سیحون تا ۵ ٖآبان سال جاری، میزبان نمایش تابلوای نقاشی احسان بر آبادی، هنرمند کشورمونه که آثار خود رو با عنوان «باغ سنگی» در برابر دید عاشقان نقاشی قرار داد.

ایشون درباره این نمایشگاه نوشت:

دیگه صدای باد از لا به لای شاخ و برگ درختان به گوش نمی رسه

بجای اونا از درختان سنگ آویزون کردن

سنگا با برخورد باد از خود صدایی نمی دن

انگار که گوش هامون کر شده باشه.

مجموعه حاضر، تجربیات تصویریه که به کمک ترکیبی ذهنی از باغ سنگی درویشخان اسنفندیار پور و درختان سربریده خیابون ولیعصر تهران به وجود اومده ان. حضور زن در آثار این مجموعه حضوری تمثیلیه. به نشونه والد بودن اون، که گاه نقشی نجات بخش رو بازی می کنن و گاه دیگه اثر و امیدی به زایش دوباره اونا دیده نمیشه.

سیحون رو در نشانی خیابون وزرا، کوی چهارم، شماره ۱۱ در دسترسه. سایت سیحون در این نشانی در دسترس میشه.

پروژه های آران و نامری و نامشخص

ناصر بخشی، تا ۵ آبان سال جاری، آثار خود رو در نمایشگاهی با عنوان نامری و نامشخص در برابر دید علاقمندان به هنرهای تجسمی قرار داده. اون عاشق تصاویریه که در رابطه به زمان و فضا هستن و در آخر به هستی و خاصیت زندگی اختصاص داره.

با نقاشیا و جعبهایی که پیدا کرده و نقاشی می کنه، هنرمند نگرانیا و هراسای خود رو رو می کنه.
نقاشی، زبون محاوره این هنرمند ساکته. اون بیننده رو درگیر کرده و روایتای خود رو عرضه می کنه.
تصاویری که از حافظه مشترک سرچشمه می گیرن و اشاره به اغتشاشات رومزه و دلهرهای جامعه که هر دم در تغییره، دارن.

آثار دارای کیفیت بالا و تلاش جدی هنرمند رو به تصویر میکشه و مخاطبان داخلی و جهانی بسیار داره.
استاد آیدین آغداشلو، درباره این نمایشگاه گفته بود که ناصر، یه تبریزی تنهایی طلبه که به تنهایی خود دلبسته بوده و به کارگاهش که راه پیدا کنی، ده ها اثر عالی و تراز اول رو که پشت به پشت هم چیده میتونی تماشا کنی.

نگارخانه پروژه های آران در نشانی خیابون نوفل لوشاتو، کوی لولا گر، شماره ۵ و در این نشانی در دسترس علاقمندان گالری گردی قرار داره.

نگارخانه لاله و آثار تصویر سازی

نمایشگاه آثار کارگاه تصویر سازی عاشوار تا ۴ آبان سال جاری در نگارخانه تهران عرضه شده.

این نمایشگاه، شامل ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند تصویرگر فعال و شناخته شده کشورمون بوده که همه آثار در کارگاه یه روزه تصویرسازی عاشورا که در نگارخانه لاله برگزار شد، شکل پیدا کردن و قراره که با حضور هنرمندان و علاقه مندان از آثار رونمایی شه.

این اتفاق که با هدف توجه به حماسه عاشورا از دید هنر تصویرگری برنامه ریزی شده و به وقایع نگاری عاشورا می پردازه. آثار ارائه شده، فارغ از متن و به صورت تصویرسازی جداگونه خلق شدن. بعضی از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه جدیدی بر پیکرۀ سنت تصویرسازی عاشورایی گذشتگان پوشونده ان و بعضی هم با رویکردای معاصر و جدید، تصاویر خود رو ساختن.

درباره نمایشگاه گفته شده که اون چه نقطۀ اشتراک میون این تصاویر هستش، روایتی خلاقانه و تازه از جنگ خیر و شره.

هنرمندان شرکت کننده: اکبر نیکان پور، عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری ، پژمان رحیمی‌زاده، کیانوش غریب پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام الدین طباطبایی، حسن بیشتر کن، علی رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری، رضا مکتبی.

علاقه مندان می تونن واسه بازدید از نمایشگاه  به نگارخانه لاله، خیابون دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله  مراجعه کنن. تلفن ۸۸۹۶۰۴۹۲

نگارخانه الهه و افسانه های بعد پنجم

مریم هاشمی، تا ۴ آبان ماه سال جاری نقاشیای خود رو با عنوان افسانه های بعد پنجم در نگارخانه الهه تهران در برابر بازدید عاشقان نقاشی قرار داده.

ایشون در بیانیه ای که درباره این آثار آورده میگه:

کارای من ریشه در کودکی ام تو تهران داره و الهام گرفته از زندگی پر ماجرای روزانه ام روی عرشه یه قایق. نقاشی برام بسیار شوق آوره، هنگام کار، لذت زیادی رو تجربه می کنم و همیشه علاقه مند دعوت بیننده به جستجو و جست‌وجو در ضمیر ناخودآگاه و تخیل هستم.

آبرنگ، مداد رنگی، جوهر و اکریلیک، وسایل بیان مورد علاقه ام هستن و هر کدوم، بخش خاصی از وجود رو میگن.

واسه مشاهده نقاشیای جذاب خانوم هاشمی به گالری الهه در نشانی خیابون آفریقا، خیابون گلفام، سمت راست، بن بست امینی شماره ۳ مراجعه کنین. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر، این پرتال هم در دسترس میشه.

نگارخانه هور و دورترین نگاه

نگارخانه هور این روزا میزبان نمایش تابلوای نقاشی با عنوان دور ترین نگاه، اثر نقاش جوون تهرانی خانوم هدی بلوریه که نتیجه کارای خود رو تا سوم آبان سال جاری در برابر دید عاشقان گالری گردی قرار میده.

این نگارخانه در نشانی خیابون مطهری، خیابون میرزای شیرازی شمالی، کوی نعیمی، شماره ۱۲ و در نشانی اینترنتی به این نشانی در دسترسه.

گالری محسن همکف

این گالری این روزا میزبان نمایش آثار چیدمان مجید بگلری با عنوان سر حده که آثار جالبش رو تا ۵ آبان در برابر دید علاقمندان قرار داده و هنرمند در بیانیه خود میگه که تنها بحث ای که در نمایش این آثار مهم بوده، نبود اعتبار قوانین به کار رفته در ساخت آثاره.

این نگارخانه در خیابون ظفر، خیابون ناجی، خیابون فرزان، کوی نور بخش، بلوار مینای شرقی و شماره ۴۲ در دسترسه. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال مجموعه هم میشه مراجعه کرد.

اگه در شیراز هستین، نمایشگاه گروهی عکس واقعیت شخصی که از ۳۰ مهر ماه در نگارخانه تار و پود این شهر در برابر دید علاقمندان قرار میگیره رو یادتون نره.

خبرهای داغ از گالریای تهران رو در سرویس فرهنگ و هنر ما ببینین.

[ منابع: خونه هنرمندان ایران، گالری اینفو، خبرگزاری ایسنا ]