مطالب عمومی سری اول

هر آنچه باید درباره «تب کریمه کنگو» بدانید

با شروع فصل گرما، اخبار مختلفی در مورد گسترش شکلای جور واجور بیماریا منتشر می شن که پیرو همین روند، امسال، «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» در ایران دوباره تیتر اصلی خیلی از رسانه ها و خبرگزاریا رو تشکیل داده.

«تب خونریزی دهنده کریمه کنگو»،  امسال در ایران دست‌کم ۲۸ نفر رو گرفتار کرده. البته باید اشاره کنیم که این مریضی در کشور جدید نیس و در سالای گذشته در فصول گرم سال وجود داشته و تعدادی به اون گرفتار گشتن. این وسط هم بعضی به دلیل تاخیر در مبادرت به درمان جون خود رو از دست دادن.

به گزارش کارشناسان بیماریای عفونی، اندازه کشندگی تب کریمه کنگو، بدون دخالت درمانی ۳۰ تا ۵۰ درصده.

عامل مریضی و روش انتقال تب کریمه کنگو چیه؟

این یه مریضی ویروسیه که یه جور کنه سخت، مخزن و منتقل کننده اون هستش و جزو بیماریای مشترک آدم و دام حساب می شه.
این ویروس می‌ تونه خیلی از حیوانات اهلی و وحشی رو گرفتار کنه.
آدم هم در صورت تماس با حیوان گرفتار یا کنه آلوده به ویروس ممکنه، دچار اون شه.
البته از راه آدم به آدم هم قابل انتقاله.

بد نیس بدونین که پرندگان، بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستن.

از اونجا که تماس با دام آلوده، گوشت و خون اون و هم مصرف گوشت آلوده می‌ تونه موجب انتقال این مریضی شه، سازمان بهداشت کشور تاکید داره که آدما به طور جدی از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر دوری کرده و حتما هنگام تماس با دام رعایت موارد ایمنی و بهداشتی رو داشته باشن.

علائم تب کریمه کنگو در آدم چیه؟

گسترش این مریضی بیشتر در فصل گرم سال، یعنی همزمان با فصل فعالیت کنه س. علائم مریضی در آدم شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی زیرجلدی، خون دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگیه.

علائم مریضی یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌ شه.
بعد از چند روز، مریضی وارد مرحله خونریزی می‌ شه.

خونریزی خطر اصلی واسه بیماره و موارد منتهی به مرگ بیشتر به دلیلی خونریزی‌ های شدید داخلی صورت قبول می کنن.

تب کریمه کنگو درمان داره؟

بدیش اینه هنوز هیچ نوع واکسن معتبر واسه پیشگیری وجود نداره. اما حالا خوبیش اینه درمان موثری واسه تب کریمه کنگو هست که اگه فرد به موقع جهت درمان اقدام کنه، می‌توان مریضی رو درمان کرد.

نوشته دیگر :   آنچه درباره برج آزادی تهران نمی دانستید

تعدادی از کارشناسان مریضی‌ های عفونی و تب‌دار داخلی با تاکید بر اینکه همیشه پیشگیری مقدم بر درمانه، بیان داشتن که افراد می تونن با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول ساده‌ ای از دچار شدن به این مریضی جلوگیری کنن. از جمله باید به دوری از خرید گوشت از مراکز غیر معتبر و نگهداری از گوشت خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت در یخچال اشاره کرد.
چون سرما می تونه موجب کشته شدن ویروسای احتمالی بشه.

هم اینکه پیشنهاد می شه که دامداران حتی امکان از تماس مستقیم با دام دوری کرده و حتما از دستکش، ماسک و عینک استفاد کنن و از کندن کنه روی بدن دام جهت تیمار حیوان جدا دوری کنن.

بد نیس یادآوری کنیم که در صورت تشخیص خیلی زود ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در مریض به ۱۰ درصد کاهش می‌ یابد. این در حالیه که در صورت نبود توجه به علائم مریضی و کوتاهی در درمان به موقع، احتمال مرگ در مریض تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می کنه.

چگونگی دفن مبتلایان به تب کریمه کنگو چیجوریه؟

ویروس تب کریمه کنگو تا ۲۴ ساعت توانایی انتقال از بدن فرد فوت شده به افراد دیگه رو داره و باتوجه به انتقال سریع مریضی از راه مخاط، ترشح و خون فوت شده به افراد دیگه، بیماران فوتی با رعایت شرایط بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمپ شده، به وسیله افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌ شن.

جالبه بدونین به دلیل خطر دچار شدن، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌ شه.

اجساد بیماران منتقل کننده تب کریمه کنگو در زمان خاک سپاری، به وسیله آهک پوشونده می شن تا از احتمال گسترش مریضی در محل دفن جلوگیری شه.

وجه تسمیه تب کریمه کنگو

این مریضی اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه کشف شده و نام «تب خونریزی دهنده» به اون داده شد.
چندین سال بعد مشخص گشت که پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همون بیماریه که در سال ۱۹۵۶ در کنگو دیده شده بود. همین رابطه باعث شد تا نام «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» رو واسه این مریضی انتخاب کنن که به طور خلاصه CCHF نامیده می شه.