مطالب عمومی سری اول

چرا تاکنون واکسنی برای بیماری سرما خوردگی ساخته نشده است؟

پیشرفت علم باعث شده که بیماریایی مانند آبله ریشه کن شده و امید به زندگی زیاد شه.
با وجود نتیجه های زیاد و بر خلاف درمان بعضی از کشنده ترین بیماریا، سرماخوردگی هنوز از بین نرفته. ما در این مقاله می خوایم به دلیل این مسئله بپردازیم.

«دوگانه بودن» کوتاه ترین جوابیه که میشه واسه اون یافت کرد.

در مرحله اول، ویروسای بسیار زیادی وجود دارن که می تونن مریضی که ما اونو به عنوان سرما خوردگی می شناسیم رو به وجود بیارن. حتی ویروس «rhinovirus» که شناخته شده ترین نژاد حساب می شه هم شکلای جور واجور مختلفی داره.
واسه درمان کامل سرما خوردگی باید طیف بزرگی از ویروسای تنفسی که باعث ایجاد بیماریای مشابه می شن رو ریشه کن کرد.

اونا کاری می کنن که سیستم ایمنی بدن شما واسه مقابله با اونا فعال شه.
این مسئله می تونه التهاب در گلو و گرفتگی بینی رو به همراه داشته باشه.

با وجود اون که سرفه کردن و عطسه آزار دهنده س، اما سرما خوردگی در لیست بیماریایی که باید ریشه کن شن، جایگاه خاصی نداره. این مریضی می تونه واسه کودکان، سالمندان و یا افراد دارای مشکلات تنفسی مسئله ساز شه، اما واسه بیشتر ما سرما خوردگی تنها رو مخه و تهدیدی به حساب نمی ره.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، محققان به این نتیجه رسیدن که بهره وری از دست رفته به وجود اومده به وسیله این مریضی، به بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار می رسه. موسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده که مردم این کشور، هرساله بیشتر از ۱میلیارد بار سرما خوردگی رو تجربه می کنن.

به چه دلیل واکسن سرما خوردگی وجود نداره؟

هر سال نمونه های مختلفی از ویروس آنفولانزا پخش می شه.
اگه ما قادر هستیم واسه این مریضی واکسن جفت و جور کنیم، باید توانایی انجام این کار واسه سرما خوردگی رو هم داشته باشیم. اما نمیشه این جور درباره اش فکر کرد.

در هر فصل، فقط سه نوع ویروس آنفولانزا هست، در حالی که این رقم واسه ویروس «rhinovirus» به ۲۰ الی ۳۰ می رسه. نکته اینجاس که تنها ۱۰ درصد اونا سال بعد هم مشاهده می شن.
به خاطر همین، کارشناسان امر نمی تونن نوع سرما خوردگی در فصل زمستون پیش رو رو پیش بینی کنن.

هم اینکه، اگه حتی بشه ۱۰۰ نژاد از این ویروسا رو تو یه جا جمع کرد، تنها فراگیرترین اونا قابل درمان هستن. بیشتر از ۲۰۰ نمونه ویروس از جمله آنفولانزا می تونن دلیل سرما خوردن یه فرد باشن. نژادهای مختلفی وجود دارن که واکسن «rhinovirus» نمی تونه اونا رو درمان کنه.
با این حال، بعضیا از محققان در دانشگاه «ایموری»، واسه ساخت واکسن سرما خوردگی تلاش می کنن و به نظر می رسه داروی به دست اومده تونسته روی میمونا موثر بکنه.

ساخت واکسن واسه آدمایی که دارای بیماریای تنفسی هستن هم می تونه به عنوان یه ایده در این مورد مطرح شه.

درمانای موثر در این مورد در چه شرایطی قرار دارن؟

نوشته دیگر :   ۲۰ اختراع شگفت انگیزی که دیدنشان شما را به حیرت وا می دارد

یکی دیگه از دلایل نداشتن واکسن، بیماریای کوتاه مدت و خفیفه. با این حال، پیشرفت داروها واسه درمان «rhinovirus» بعضی وقتا با چالشایی مواجه می شه.
بعضی روشی که در این مورد امتحان شدن، تونسته ان موفق عمل کنن؛ دست کم در شرایط آزمایشگاهی. با وجود موثر بودن این ترکیبات روی تعداد خیلی از گونه ها، بعضی ویروسا از این دایره خارج هستن.

پیدا کردن واکسنی که بتونه روی همه ۱۶۰ نوع این ویروس موثر بکنه، کار بسیار سختیه. رقابت پیش رو به همین جا ختم نمی شه.
تنها آدما علائم دچار شدن به «rhinovirus» رو نشون میدن.
همین امر باعث می شه که بشه واکسنا و داروها رو روی گونه های جانوری آزمایش کرد.

اگه کسی بتونه واکسنی واسه این مریضی پیدا کنه، بسیار موفق میشه. کشورای زیادی وجود دارن که تونسته ان بر بیماریای خطرناکی پیروز شدن و حالا می خوان روی نابود کردن سرما خوردگی تمرکز کنن.

میشه تموم ویروسا از جمله سرما خوردگی رو نابود کرد؟

محققان زیادی روی واکسنای «طیف گسترده» کار می کنن. این داروها قراره تعداد خیلی از ویروسا رو هدف بذارن. با وجود اون که تحقیقات در این مورد هنوز مراحل اولیه خود رو می گذرونه، اما میشه به آینده و ساخته شدن اینجور واکسنی امیدوار بود. «کامل رایدر» دانشمند ارشد قبلی آزمایشگاه دانشگاه «MIT» و محقق آزمایشگاه کمبریج، یکی از این داروها به نام «DRACO» رو پیشرفت داده.

این واکسن هنگام معرفی در سال ۲۰۱۱، سر و صدای زیادی به پا کرد، اما از اون زمان تا حالا، آقای رایدر نتونسته پروژه اش رو پیش ببره. انگار واسه امیدوار شدن کمی زوده و باید منتظر آینده بمونیم. «DARCO» به خاطر پیشگیری یا درمان بیماریایی که به وسیله طیف بزرگی از ویروس ها درست می شن ساخته شده؛ مثل آنتی بیوتیکایی که می تونن بیماریای به وجود اومده به وسیله باکتریا رو درمان کنن.

این ترکیب تونسته روی ۱۵ ویروس در بدن موشا اثر داشته باشه. چگونگی کارکرد به این شکله که ترکیب به تموم سلولا وارد شده و آنایی که آلوده شدن رو نابود می کنه.
آقای رایدر در این رابطه میگه: “دراکو می تونه در برابر همه شکلای جور واجور «rhinovirus» خوب بکنه و بدون اون که سلولای سالم رو تحت تاثیر بذاره، سلولای آلوده رو از بین برداره.”

با این وجود، به نظر می رسه آزمایشات و اقدامات زیادی در آینده نیازه تا بشه درباره کارکرد درست این جور واکسنا در بدن آدم، با اطمینان صحبت کرد.

الان چه کاری میشه انجام داد؟

شستن دستا، خواب کافی و مناسب و دوری از افراد سرما خورده می تونه جلوی ابتلای شما به این مریضی رو بگیره.غرغره کردن آب نمک، خوردن عسل و مصرف ویتامین سی هم پیشنهادای قدیمی در این مورد هستن که هیچ کدوم از اونا تاثیر خیلی زیادی ندارن.