مطالب عمومی سری اول

داوطلب شدن مرد روسی برای نخستین پیوند سر انسان

این خبر به اندازه ای عجیبه که شاید اونو باور نمی کنین. مردی روسی واسه انجام اولین پیوند سر آدم داوطلب شده و دو دکتر می خوان این کار رو اوایل سال آینده میلادی بکنن.

«والِری اسپریدونوف» (Valery Spiridonov) روس ۳۱ سال داره و یه شرکت آموزشی نرم افزار رو در شهر «وِلادیمیر» (Vladimir) روسیه مدیریت می کنه.
ایشون از مریضی «تحلیل عضلانی نخاعی» (Werdnig-Hoffmann) (SMA) رنج برده و به خاطر همین روی صندلی چرخ دار می شینه. این مریضی ژنتیکی و کشنده، ماهیچه ها رو ضعیف کرده، عصبای حرکتی و سلولای عصبی رو از بین برده و در کارکرد نخاع مشکل بوجود میاره.

آقای اسپریدونوف پیوند سر رو آخرین امید خود می دونه. ایشون گفته: “برداشتن تموم بخشای آسیب دیده و یا همون سر، از نظر من کار درستیه. به نظر می رسه هیچ راه درمانی دیگری واسه من وجود نداره.”

ایده این پیوند عجیب، اولین بار به وسیله یه دکتر ایتالیایی به نام «سرجیو کاناوِرو» (Sergio Canavero) مطرح شده.
ایشون که خودشو با دکتر «فرانکن اشناین» و «جوزف مِنگِلا» دکتر نازی مقایسه می کنه، از سال ۲۰۱۳ میلادی به دنبال انجام این پیوند بوده.
سال گذشته دکتر کاناوِرو اینجور پیوندی رو روی سر یه میمون انجام داد. میمونی که تحت عمل جراحی قرار گرفته، تونسته ۲۰ ساعت زنده بمونه اما این خیر هیچ وقت مورد تایید رسمی قرار نگرفت.

دکتر کانوِرو تازگیا پزشکی چینی به نام «ژیائوپینگ رِن» (Xiaoping Ren) که در تیم جراحی اولین پیوند موفق دست حضور داشته رو به استخدام خود درآورده. این روش چیزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داره و دکتر ایتالیایی می خواد هزینه های اونو از موسسه «مک آرتور» (MacArthur) تامین کنه.
اگه ایشون موفق به این کار نشه، به سراغ افراد ثروتمندی مانند «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) میره.

واسه انجام اینجور پیوندی روی آقای اسپریدونوف، پزشکان باید سر یه مرد مرده رو پیدا کنن. دکتر کاناوِرو در این رابطه صحبتایی انجام داده:

نوشته دیگر :   گالری گردی: از «لوتی های منهتن» تا «افسانه های بعد پنجم»

یه وسیله اختصاصی واسه جا به جایی سر آقای اسپریدونوف با سر اهدا کننده در نظر گرفته شده.
دو سر نخاع با به کار گیری ماده ای شیمیایی به نام «پلی اتیلن گلیکول» (polyethylene glycol) با یه دیگه ترکیب می شن.
این کار باعث می شه تا سلولای سازنده نخاع دوباره رشد کنن.

بعد در ادامه پیوند، ماهیچه ها و خون اهدا کننده به آقای اسپریدونوف داده می شه.
ایشون نیاز داره تا ۳ الی ۴ هفته در کما نگه داشته شه.
الکترودایی هم واسه مثل سازی نخاع و کمک به ایجاد ارتباطات عصبی کاشته می شن.

با این که دکتر کانوِرو این عمل رو با موفقیت روی یه موش انجام داده، اما هم محققان و هم اخلاق گراها با این پیوند مخالف هستن. این جراحی به خاطر مشکلات قانونی موجود در آمریکا، شاید در جای دیگری انجام می گیره.

«آرتور کاپلان» (Arthur Caplan) رییس دپارتمان ژنتیک مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک، در مورد این پیوند از کلماتی مانند غیر اخلاقی و غیر علمی استفاده کرده. اگه آقای اسپریدونوف در بین جراجی جون خود رو از دست بده، دکتر کاناوِرو با اتهام قتل مواجه می شه.

سوالاتی درباره هویت و شخصیت هم هست.
 اگه پیوند با موفقیت انجام شه، مرد روس همون هویت قبلی رو داره و یا اینکه شخصیت اون مانند فرد اهدا کننده می شه؟

ابهامات زیادی درباره این جراحی هست، اما تا وقتی که امکان انجام اینجور کاری به طور رسمی به وسیله دکتر ایتالیایی اعلام نگردد، تنها می تونیم اونو یه آزمایش خیلی سخت بدونیم.