مطالب عمومی سری اول

از پنه تا اسپاگتی؛ راهنمای آشنایی با انواع مختلف پاستای ایتالیایی

کشور ایتالیا واسه هزاران پاستای متنوعی که داره معروفه؛ از پاستای نواری گرفته تا لوله‌ای، پاپیونی، صدفی و …. به مناسبت امروز که روز جهانی غذاس، عزممونو جزم کردیم نوعای جورواجور پاستا رو به شما معرفی کنیم تا فهمیده باشین این خوشمزه‌های ایتالیایی به چه دلیل این همه تنوع دارن.

جالبه بدونین که همه ۲۰ بخش جور واجور کشور ایتالیا، غذای مخصوص خود رو دارن. این تنوع به خاطر شرایط آب‌وهوایی، موقعیت جغرافیایی و تاریخ هر کدوم از این مناطقه. به طور مثال، ترافل و گورگونزولای خامه‌ای رو می‌تونید در مناطق کوهستانی شمال کشور مثل پیدمونت پیدا کنین، یا گوشت و گوجه‌فرنگی‌های خوشمزه رو در اومبریا و آرتیشو و غذاهای دریایی رو در سیسیلی.

همه این مواد به شکل سس روی پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطره که هر منطقه شکل خاصی از پاستا رو واسه خود جفت و جور کرده و با سس‌های مخصوص خود اونا رو سرو می‌کنه.

بخش: ونتو  – شمال ایتالیا

پاستا: بیگولی (Bigoli)

معرفی پاستا: اسپاگتی نودلی‌شکل و کلفت که بیشتر با آرد کامل گندم، کره و تخم اردک جفت و جور می‌شه. مثل دیگه پاستاهای نواری و بلند، بهترین سس واسه بیگولی سس غذاهای دریایی یا سس‌های خامه‌ای و چربه.

تماشا کنین: روش درست کردن پاستا نواری سزار

بخش: امیلیا روماگنا – شمال ایتالیا

پاستا: استروتزاپرتی (Strozzapreti)

این کلمه ایتالیایی سخت به معنی «کشیش خفه‌کن» است – این نام از یه افسانه محلی گرفته شده که میگه کشیش‌های طمع‌کار و پولکی بیشتر استروتزاپرتی می‌خوردند. بخاطر این مردم اینجور نامی واسه اون انتخاب کرده‌ان.

این پاستا با سس‌های سبک و نرم سرو می‌شه؛ سس‌هایی که در لای این پیچ‌ها گیر کرده و پاستا رو مزه‌دار کنن. مثلا سس پستو واسه این پاستا گزینه مناسبیه.

بخش: لیگوریا – شمال ایتالیا

پاستا: تروفی (Trofie)

این پاستاهای مارپیچ و باریک به طور سنتی با پستو، لوبیا سبز و سیب‌زمینی سرو می‌شه.

بخش: توسکانی – مرکز ایتالیا

پاستا: گیگلی (Gigli)

Gigli به معنی نیلوفر و زنبقه. این پاستای روغنی مخصوص فلورانسه یعنی محل زندگی اصلی این گیاه.

بخش: ابروتزو – مرکز ایتالیا

پاستا: چیتارا (Chitarra)

چیتارا به زبون ایتالیایی یعنی گیتار و این پاستا به وسیله دستگاه رشته‌ساز ساخته می‌شه. خمیر تازه پاستا درون دستگاه ریخته می‌شه تا به صورت رشته‌های باریک بیرون بیاد. بعد به صورت آشیانه‌ای اونو خشک می‌کنن. این پاستا رو با سس‌های چرب و خامه‌ای باید سرو کرد.

بخش: کامپانیا – جنوب ایتالیا

پاستا: پنه (Penne)

پنه به معنی قلم یا نی تو خالیه. این مدل پاستا به صورت مورب برش داده می‌شه و به خاطر شکلش به این نام می شناسنش. این پاستا واسه سس گوشت و گوجه‌فرنگی یا واسه کیک پاستا گزینه مناسبیه.

تماشا کنین: روش درست کردن پنه پاستای خامه ای

بخش: پوگلیا – جنوب ایتالیا

پاستا: اورچیته (Orecchiette)

اورچیته یعنی گوش‌های کوچیک و به طور سنتی با بروکلی، سیر و چیلی یا ماهی کولی سرو می‌شه.

در آخر هم واسه اینکه یاد بگیرین پاستاهای جور واجور رو به بهترین و خوش طعم ترین حالت ممکن بپزید، پیشنهاد می کنیم اینفوگرافیک زیر رو ببینین.در راهنمای تصویری زیر، شکلای جورواجور نودلای پاستا و سسای مخصوص اون نوشته شده.

نوشته دیگر :   ۴ ترفند برای تسکین درد کمر و راحت خوابیدن تا صبح